Dal 16 al 30 gennaio 2023, XIX edizione del festival annuale del MoMa dedicato ai nuovi restauri realizzati da archivi, studios, distributori, fondazioni e registi indipendenti provenienti da ogni regione del mondo.
Ultime Notizie |
In March 2023, FIAF will join forces with the Cinémathèque française and the Fondation Jérôme Seydoux-Pathé once again to offer a short training course (in English and French) aimed at professionals in FIAF archives and beyond. The general theme of this specialized course is still "Programming Film Heritage", and will once again be taught by programming experts from the global network of FIAF archives and other distinguished professionals in a relevant field. This 8th edition of the Winter School will take place on-site only, at the Fondation Jérôme Seydoux-Pathé and at the Cinémathèque, on 6 & 7 March 2023, just before the "Toute la mémoire du monde" festival at the Cinémathèque française (8-12 March 2023).
Il Morelia International Film Festival (FICM) è una associazione non-profit dedicata a supportare i filmmaker messicani, a coltivare nuovi pubblici e a diffondere la cultura cinematografica messicana tramite una piattaforma internazionale ospitale e inclusiva per i cineasti del Paese, il pubblico e la comunità cinematografica internazionale.
"There appears to be a consensus that this year’s Il Cinema Ritrovato in Bologna was exceptionally rich —so much so that I concluded that my next column in these pages could be devoted to some of its riches, most of which are already available on DVD or Blu-ray in one form or another.
Dal 19 ottobre al 20 dicembre, Il Cinema Ritrovato sbarca a Istanbul con un piccolo programma realizzato a partire dai contributi della Cineteca di Bologna e del Centro Italiano di Cultura di Istanbul, 6 di 37 film selezionati dalla sezione "Ritrovati e Restaurati":
Picnic at Hanging Rock di Peter Weir (1975) The Last Picture Show di Peter Bogdanovich (1971) Invaders from Mars di William Cameron Menzies (1953) Il conformista di Bernardo Bertolucci (1970) Tenebre di Dario Argento (1982) Videodrome di David Cronenberg (1983)La rassegna "Hugo Fregonese: Man on the Run", al MoMA The Museum of Modern Art (Floor T2/T1 The Debra and Leon Black Family Film Cente) fino all'11 settembre
Forse il più instancabile regista della storia del cinema, Hugo Fregonese girò i suoi primi film nella nativa Argentina degli anni '40, per poi imbarcarsi in una carriera internazionale che lo condusse a Hollywood, Londra, Parigi, Roma, Monaco e - alla fine - di nuovo in Sud America. Una carriera che lo portò a esplorare universi claustrofobici, asfissianti, opprimenti.
C'è un po' di Cinema Ritrovato alla Budapest Film Classic Marathon 2022 (Budapest, 13-18 settembre). In programma nell'ambito della manifestazione sarà presentato il restauro di Il Colore del Melograno di Sergei Parajanov effettuato da Cineteca di Bologna e The Film Foundation's World Cinema Project in collaborazione con il National Cinema Centre of Armenia e con il Gosfilmofond presso i laboratori L'Immagine Ritrovata.
Cinema Rediscovered torna per la sua sesta edizione a Bristol UNESCO City of Film da mercoledì 20 a domenica 24 luglio 2022 per celebrare il ritorno al cinema con una serie di film magici: nuovissimi restauri e riscoperte che partiranno anche in tour nel Regno Unito da agosto a ottobre 2022 con il supporto di MUBI e BFI. In programma anche il restauro in 4K di Chess of the Wind, realizzato dalla Cineteca di Bologna in collaborazione con The Film Foundation's World Cinema Project.
Scopri il programma completo 2022.
"Hollywood’s studio era remains a continual goldmine for film historians and cinephiles looking for hidden gems, and Il Cinema Ritrovato has made a habit of yearly rediscoveries of long-forgotten directors whose turn it is be elevated to auteur status. Blunt and direct as the tactic may be — bound to raise even Andrew Sarris’ eyebrows when it comes to framing films exclusively through auteurism — there’s no denying that it’s been successful in the past. This year, the title of the great rediscovered auteur goes to Hugo Fregonese, an Argentina-born director who only made films in Hollywood for a few years amidst a 30-year career.
"When they unscrewed the heavy and majestic La Nonna (our carbon arc projector) from the pedestal in Piazzetta Pasolini and the ice cream vendor packed his stuff and went home it was clear that Il Cinema Ritrovato XXXVI was over. We had a ball. More than 400 films were shown during 8 and a half days. Cinema could be found in every corner of the city.
After the last year's round-up – seen and read by many – I asked colleagues, curators, film historians, silent film accompanists, scholars and the attendees to pick the title of the two films from the festival, one as their favourite film and the other of their major discovery at this year's edition. You can read them below.